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Nigel Keay - memoirs

memories of musical events and other writings.......


Hap Ki Do, 1981 - 1992

I took up the Korean martial art of Hap Ki Do in 1981, the second year that I was studying both violin performance and composition together. I needed to be fit to handle the workload. I also took up Tae Kwon Do shortly after and trained in both styles for a while, but Hap Ki Do remained my principal style; I did this regularly over a period of eleven years obtaining the rank of 2nd Dan Black Belt.


Auckland, NZ, 1995 - Launch of "The Warriors"

The most extreme gig I can remember doing was in 1995 when playing for the launch of the Auckland rugby league team "The Warriors". A big show was put on in the local stadium in front of thousands. Our string quartet with an opera singer did a short bracket apparently to give class to this essentially sporting event. We did our stuff on a stage that had been set up at one end of the field maybe 20 or 25 metres behind the goal posts. We played (amplified) while a demonstration match was in progress; it was a rainy night and was a mission in itself to get out onto the stage and set up under the canvas cover without harm to our instruments. A significant portion of the spectators was clearly hostile to this rather incongruous element of the show. From the logistical point of view the one thing that had been clearly overlooked was what if a player took a shot at goal at the same time that we were playing. Well it happened, the ball came screaming towards us and missed our first violinist's head by no more than a few centimetres slamming into the canvas wall just behind us....


A short story written in French in Caen sometime around 1998.

L'âme

Nous en avons parlé mardi matin dans un exercice : certains lui ont vendu leur âme. Est-ce que vous vous rappellez? J'ai trouvé intéressant qu'on pouvait la vendre. J'avais pensé qu'étant possible de la vendre, peut-être qu'on pourrait en acheter une aussi. Mais où à Caen est-ce qu'on pourrait en acheter une ?

On peut en acheter une chez Tanguy, rue Demolombe, dans Ie centre-ville. En fait, j' y vais souvent et récemment j'ai acquis une nouvelle ame. Très gentil, Mr Tanguy m'a dit que j'en avais besoin d'une nouvelle. "Regarde-la !" m'a-t-il dit, "ton âme n'a pas assez de contact avec ton corps" J'étais d'accord, donc je lui ai dit que je voulais en acheter une nouvelle. Mr Tanguy pense souvent a de nouvelles âmes et il en donne à beaucoup de monde comme moi. Il l'a fabriquée en bois comme d'habitude. Je l'ai vu faire.

Aprés qu'il l'a eu fini je l'ai essayé. "Superbe !" je lui ai dit. "Maintenant Ie corps chante vraiment bien. Combien est-ce que ça coute ?" "Deux cent soixante francs, Monsieur", a-t-il dit. "Merci beaucoup", je lui ai répondu.

Très content je suis parti de la lutherie avec mon alto. J'y retournerai bientôt.

Viola Concerto

The first performance of Nigel Keay's Viola Concerto was given by the New Zealand Chamber Orchestra with Franck Chevalier as soloist, conducted by Marc Taddei at the 29th International Viola Congress in Wellington on April 12th 2001. The concert was recorded by Radio New Zealand and broadcast on its Concert FM station.

Franck Chevalier of the Diotima String Quartet (Quatuor Diotima) performed Nigel Keay's Viola Concerto on a newly acquired Mantegazza viola (ca.1760). The rehearsals of the Viola Concerto were a real pleasure for the composer to attend. With Marc Taddei conducting, an ambience of good will and support pervaded. A generous amount of rehearsal time had been scheduled; a major work presented under ideal conditions. The performance of the Viola Concerto, given at the closing concert of the 29th International Viola Congress, was recorded by Radio New Zealand and broadcast on Concert FM, NZ some months later.

Création par l’Orchestre de Chambre de l’Orchestre Symphonique National de Nouvelle-Zélande avec Franck Chevalier, soliste, et dirigé par Marc Taddei au 29ème Congrès International de l’Alto de Wellington en avril 2001.

Franck Chevalier (du quatuor Diotima) a créé Concerto pour Alto le 12 avril 2001 à Wellington. Il jouait sur un alto Mantegazza (ca. 1760) qu'il venait d'acquérir. Le compositeur a assisté aux répétitions avec un vrai plaisir. Sous la direction de Marc Taddei, l'ensemble a travaillé avec un intérêt manifeste pour l'œuvre. Les répétitions ont été suffisamment nombreuses, ce qui a permis à cette œuvre majeure d'être présentée dans des conditions idéales. Le concerto a été donné au cours du concert de clôture du 29ème Congrès International de l'Alto. Il a été enregistré par Radio Nouvelle Zélande et diffusé sur Concert FM quelques mois plus tard.

Interprété par l’Orchestre de chambre de l’Orchestre symphonique national de Nouvelle-Zélande avec Franck Chevalier, soliste, et dirigé par Marc Taddei.


Article written for Sylvie's Kiwi French Magazine (text in French and English)

Le compositeur néo-zélandais Nigel Keay est arrivé en France en 1998 avec Valérie Baisnée, d'origine normande, qui vivait en Nouvelle Zélande depuis 1991. Il a d'abord vécu trois ans à Caen, en Normandie, avant de s'installer à Paris en 2001. En tant que musicien, Nigel Keay souhaitait explorer un milieu musical plus vaste que celui de Nouvelle Zélande où il avait fait ses études et travaillé en freelance.
L'un des premiers projets dans lequel Nigel Keay s'est lancé en France a été la composition d'un concerto pour alto, son propre instrument. Alors qu'il était engagé dans l'écriture du concerto, il rencontra Franck Chevalier, altiste dans l'Orchestre National de France et l'un des musiciens du Quatuor Diotima. Quelques mois plus tard, Franck Chevalier devint le soliste du concerto pour alto de Nigel Keay à Wellinton en 2001 avec l'orchestre de chambre de l'Orchestre symphonique de Nouvelle Zélande.

En 2002, Quatuor Diotima, avec le contralto Madeleine Jalbert et le contrebassiste Jean-Olivier Bacquet, enregistra Tango Suite de Nigel Keay dans les studios de Radio France à Paris. Cette oeuvre fut diffusée sur France Musique et France Culture. Nigel Keay continua d'écrire pour orchestre, et sa Sérénade pour cordes composée en 2002 fut interprétée plusieurs fois par plusieurs ensembles parisiens. En décembre 2006, l'oeuvre sera jouée à Paris sous la direction d'Elizabeth Askren, chef d'orchestre d'origine New Yorkaise, avec Nigel Keay a travaillé ces dernières trois années en tant qu'altiste.
C'est grâce à d'autres rencontres heureuses que se forma le quatuor de Nigel Keay : avec Daniel Rémy, violoniste de renom, ancien violon-solo de l'orchestre de l'Opéra National de Paris, ainsi que Iwona Janaillac, violoniste polonaise récemment arrivée à Paris. La violoncelliste de ce quatuor est Manuella Le Picard que Nigel Keay a rencontré à l'Orchestre de Paris Choral Society. Ces collaborations et échanges musicaux sont ce qui font la richesse de la vie parisienne pour Nigel Keay, où il a découvert un réservoir de talents musicaux avec lesquels il peut démarrer de nouveaux projets.

De la Nouvelle Zélande, il se souvient surtout de l'époque heureuse où il jouait avec l'Orchestre Philarmonique d'Auckland comme altiste remplaçant en 1995, tout en étant compositeur en résidence. Grâce à cette résidence avec l'orchestre, sa symphonie fut terminée en 1996, et fut interprétée devant un grand nombre d'auditeurs. L'oeuvre a été ensuite diffusée sur les ondes de la station Concert FM de Radio Nouvelle Zélande.
Nigel Keay estime que la Nouvelle Zélande peut être fière de ses ressources musicales, et des enfants du pays qui ont la possibilité d'acquérir une bonne expérience orchestrale grâce à l'abondance d'ensembles musicaux de tous niveaux.

New Zealand composer Nigel Keay went to live in France in 1998 with French-born Valérie Baisnée who had been living in New Zealand since 1991. They spent the first three years in France living in Caen, in Normandy, before moving to Paris in 2001. As a musician Nigel Keay wished to explore a larger musical scene after having been trained in New Zealand and having worked there as a freelance musician.
One of the first projets Nigel Keay embarked on after arriving in France was the writing of a Viola Concerto, the viola being his own instrument. A fortuitous encounter took place after attending a chamber music concert near Caen in 2000 during the course of writing the Concerto.

This was with Franck Chevalier, the violist of an accomplished young string quartet called Quatuor Diotima. Franck Chevalier was also a violist in the French National Opera, and events transpired that he gave as soloist the first performance of Nigel Keay's Viola Concerto in Wellington in 2001 with the Chamber Orchestra of the NZSO.
In 2002 Quatuor Diotima, along with Madeleine Jalbert and Jean-Olivier Bacquet, recorded Nigel Keay's Tango Suite in the studios of Radio France in Paris, and this work was later broadcoast on the France Musique and France Culture stations. Nigel Keay has continued writing orchestral music since living in France, and his Serenade for strings written in 2002 has been performed several times by various ensembles. It will be performed in December 2006 in Paris under the direction of an American-born conductor, Elizabeth Askren, a musician that Nigel Keay met through working as a freelance violist in Paris.
Nigel Keay's own string quartet was formed with a wealth of experience, with Iwona Janaillac, a Polish violoncelist recently arrived in Paris and fellow member of the Idomeneo String Orchestra, and Manuella Le Picard , a Parisian cellist that Nigel Keay first met through playing in the Orchestra of the Paris Choral Society together. These collaborations and musical exchanges are for Nigel Keay what he enjoys the most about living in Paris with its vast pool of musical talent and potential for initiating new projects.

Of New Zealand he looks back fondly to his time spent with the Auckland Philharmonia Orchestra as both an Associate Violist and as a Composer-in-Residence in 1995. Thanks to the APO's innovative residency his Symphony completed in 1996 was performed before a large audience and later broadcast on Radio New Zealand's Concert FM station. He feels that New Zealand can be proud of its musical resources and sees that children in the country have a wonderful opportunity to acquire orchestral playing experience through the multi-levelled structure of ensembles aimed at the younger age groups as well as youth orchestras through to the professional groups.



Nigel Keay's family photos